أرشيف ســكاريت
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

أرشيف ســكاريت

أرشيف منتديات ســكاريت

hmالرئيسيةأحدث الصوردخولالتسجيل

لاجل غزه .... افعل شئ ايجابى

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
little-moftaks
سكروت صغنن
سكروت صغنن
little-moftaks

انثى
كلية اية : medicine
إحترام قوانين المنتدى :
لاجل غزه .... افعل شئ ايجابى Left_bar_bleue0 / 1000 / 100لاجل غزه .... افعل شئ ايجابى Right_bar_bleue

لاجل غزه .... افعل شئ ايجابى Empty
مُساهمةموضوع: لاجل غزه .... افعل شئ ايجابى   لاجل غزه .... افعل شئ ايجابى Icon_minitimeالأربعاء فبراير 06, 2008 2:36 pm

يا جماعه اظن انه العارف لا يعرف و كلنا عارفين اللى بيحصل فى غزه
حاولت اشوف ايه الحاجات الايجابيه اللى ممكن تتعمل و اللى عنده افكار ياريت يشاركنا فيها

مممممممم

- ممكن نتفق اننا كلنا نصوم مع بعض يوم و نبلغ اهلنا و اصحابنا و ليكن اليوم ده هو يوم الخميس الجاى او الاتنين الجاى

و تكون دعوتنا كلنا عند الفطار لاجل تحرير فلسطين

- ممكن فى اليوم اللى نصوم فيه نصلى بعد العشاء ركعتين قضاء حاجه _جزاه الله كل خير سيربنت عالفكره_

- اخر حاجه اننا نتبرع لاجل الفلسطنين
طيب نتبرع فين؟؟؟؟؟؟؟
نتبرع ازاى .؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نتبرع بايه؟؟؟؟؟

ابدا اجمع من اهلك ..اصحابك ...جيرانك

يا جماعه .......احنا ممكن نتبرع باى شئ مادى او عينى زى الاكل _بس متكونش حاجات بتبوظ بسرعه_ او الادويه و محدش يستقل باى حاجه

طيب نتبرع فين ......... فى نقابه الاطباء اللى فى القصر العينى هما بيقبلوا التبرعات و بيوصلوها باذن الله
ممكن كل شويه ناس كده يجمعوا من بعض و يبعتوا واحد منهم عشان اكيد مش كل حد هيقدر يروح بنفسه

مثلا انا اجمع من اهلى و اصحابى و زاميلى و اروح و محمد يجمع من اهله و اصحابه و جيرانه و يروح الخ الخ الخ

انا كان نفسى تتعمل على مستوى اكبرمن كده
يعنى يتعمل زى event جوا كل كليه او جامعه و يتجمع فيه التبرعات

بس حتى ذلك الحين خلونا نبدأ بنفسنا

و فى انتظار افكار تانيه
لاجل المسلمين فى غزه
https://www.facebook.com
Dr.Serpent
سكروت جامد أوي
سكروت جامد أوي
Dr.Serpent

ذكر
سنة كام : سنة تانية
كلية اية : Medicine
المزاج : Horror
إحترام قوانين المنتدى :
لاجل غزه .... افعل شئ ايجابى Left_bar_bleue100 / 100100 / 100لاجل غزه .... افعل شئ ايجابى Right_bar_bleue

مُساهمةموضوع: رد: لاجل غزه .... افعل شئ ايجابى   لاجل غزه .... افعل شئ ايجابى Icon_minitimeالأربعاء فبراير 06, 2008 2:50 pm

الأول بس أحب أقول ان موضوع ركعتين قضاء الحاجة مش فكرتي أنا و انما كنت اتمنى انها كانت فكرتي
انما فكرة مجموعة من أطباء امتياز و اللي بلغني بيها د.شاهندة خيري و ما أنا الا مبلغ
ثانياً أحب ان احنا نكون في حالة Empathy مش Sympathy
بمعنى ان احنا مش مجرد نتعاطف و أه يا عيني دي الناس دي كذا و كذا و كذا و بعديها ننسى كل حاجة
نحاول نحط نفسنا مكانهم و ساعتها هنعمل حاجة
حتى لو كان دعاء بس ساعتها الدعاء هيبقى نابع من جوانا بجد و ساعتها هيكون طالع من قلب شخص حاسس بالقهر و الظلم فيا رب يستجاب
و شكراً لليتل
little-moftaks
سكروت صغنن
سكروت صغنن
little-moftaks

انثى
كلية اية : medicine
إحترام قوانين المنتدى :
لاجل غزه .... افعل شئ ايجابى Left_bar_bleue0 / 1000 / 100لاجل غزه .... افعل شئ ايجابى Right_bar_bleue

مُساهمةموضوع: رد: لاجل غزه .... افعل شئ ايجابى   لاجل غزه .... افعل شئ ايجابى Icon_minitimeالأربعاء فبراير 06, 2008 2:55 pm

مممممممم
عامه الدال عالخير يا مصطفى كفاعله

و جزاك الله كل خير

و عندك حق فى كلامك
https://www.facebook.com
emo
سكروت شغال
سكروت شغال
emo

انثى
سنة كام : second year
كلية اية : faculty of medicine
إحترام قوانين المنتدى :

مُساهمةموضوع: رد: لاجل غزه .... افعل شئ ايجابى   لاجل غزه .... افعل شئ ايجابى Icon_minitimeالأربعاء فبراير 13, 2008 10:24 pm

اعتقد ان كلنا ممكن نوسع القضيه وونشرها بشكل كبير علي النت يمكن دا يغير حاجه[b]
وعندي اقتراح تاني ان كل واحد فينا بيعمل حاجه فيها معصيه لله يحاول يبطلها اويعمل اي عمل لوجه الله ويكون في نيته ان العمل ده من اجل رفع البلاء عن اخواننا في غزه
كمان انا عايزاكم تعرفوا ان مانزل بلاء في امه الا بذنوب ومعاصي اهلها يعني اللي بيحصل في غزه احنا سبب كبير جدا فيه

لاجل غزه .... افعل شئ ايجابى
صفحة 1 من اصل 1